zaterdag 24 december 2016

Smaakvolle aardappelkoekjes uit de oven

Met de courgette en wortel die ik over had van de kip in witte wijn-roomsaus, bedacht ik mij dat het echt te zonde is om weg te gooien en er vast wel wat van te maken viel. Dat is dan ook absoluut zo. Met wat andere ingrediënten die ik nog in huis had, werden het aardappelkoekjes uit te oven. Heb je een keukenmachine met rasp, dan is het in een mum van tijd klaar. Gebruik je een blok rasp of handrasp, dan duurt het iets langer. Ik at er wat komkommer en een lekker tomatensausje bij. Ik kon uit de door mijn gebruikte ingrediënten 9 koekjes maken. 10 zal ook wel kunnen of zelfs nog meer als je de koekjes kleiner maakt.

Voor de salami in dit recept gebruikte ik grove salami die ik vond bij de Aldi. Deze lijkt qua smaak en structuur het allermeest op de Duitse baguette salami(daar deze salami uit Duitsland komt, zal het wellicht dit product zijn). Je kunt ook prima salami Milano gebruiken. Kan je alleen de standaard Nederlandse salami vinden, reduceer dan het aantal plakjes. Nederlandse salami is veel te sterk wat betreft de knoflooksmaak om er zoveel plakjes in te doen. Dan gaat het overheersen.





Benodigdheden voor 9 a 10 koekjes

  • 3 aardappels, iets kruimig
  • wortel, 1 kop, zoiets
  • courgette, ook 1 kop
  • 8-10 plakjes salami
  • 1 tl oregano
  • 2 kleine eieren
  • 3-4 eetlepels bloem
  • olijfolie
  • 1 kleine sjalot of een halve grotere
  • handje geraspte kaas
  • zout en peper
  • Voor de eventuele saus
  • tomatenblokjes uit blik
  • tomatentapenade

Bereidingswijze


  1. Verwarm de oven voor op 210 graden Celsius. Schil de aardappels en hak de sjalot fijn en snijd de salami in stukjes. Rasp vervolgens de wortel, courgette en aardappel op de grove rasp of in de keukenmachine. Omdat er vrij veel vocht uit de groente en aardappels komt, is het handig om de hele massa in een zeef te doen en het vocht eruit te drukken.
  2. Doe de uitgeknepen groentes en aardappel in een kom of bak en voeg de fijngesneden sjalot, geraspte kaas en een klein scheutje olie toe. Breng op smaak met de oregano, zout en peper. Kluts de eitjes en roer ze vervolgens door de ingrediënten in de kom heen. Voeg de bloem toe en roer totdat alle bloem is opgenomen. Je kunt altijd wat meer bloem toevoegen als het mengsel nog te nat is.
  3. Leg een vel bakpapier op een bakplaat of rooster en smeer dun in met olie. Schep met een lepel hoopjes van het mengsel en verdeel deze over de bakplaat of het rooster. Druk de hoopjes vervolgens wat platter met de bolle kant van een lepel of met je handen. Bak 25-30 tot de aardappelkoekjes goudbruin en gaar zijn. Keer 1 maal om tijdens het bakken. gebruik hier voor een spatel die breed genoeg is zodat de koekjes niet kunnen breken.
  4. De tomatensaus die ik erbij maakte is super simpel. Gewoon een eetlepel tomatenblokjes, inclusief het sap, of iets meer in een schaaltje doen en daar wat tomatentapenade doorheen roeren.

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Heb je er lekker van gegeten? Laat het hier dan even weten...