maandag 18 december 2017

Ham-prei Cannelloni

In de koelkast lag nog ham en kaas en verder had ik de keuze uit pasta, aardappels en rijst. Ik kocht een prei en een pakje room, want ik wilde graag iets met prei eten en dacht aan aardappel-prei gratin met ham en kaas. Dat werd het niet, in de kast vond ik nog lasagnevellen , dus ik dacht heej waarom ook niet. Laat ik er cannellonis me maken, want pasta is veelzijdig. Hier het recept, zodat ook jij dit heerlijke gerecht kunt maken. Want ik moet zeggen, dit expiriment was zeer geslaagd en erg smaakvol.

Dit heb je nodig voor 1 persoon

  • 3 lasagnevellen
  • 3 plakken ham
  • 1 prei
  • handje vol geraspte kaas
  • bekertje slagroom
  • halve theelepel dijonmosterd
  • citroensap
  • tijm
  • zout en peper
  • boter of olie

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 graden celcius. Vet een ovenschaaltje in met wat boter of olijfolie. Om de lasagnevellen op te kunnen rollen, wel je ze eerst in heet water. Ik kookte hiervoor water, deed in in een kop en legde daar de lasagnevellen in. Laat de vellen ongeveer 10-15 minuten in het hete water liggen. Leg de vellen wel naast elkaar in het water, anders gaan ze aan elkaar plakken en scheuren.

Snijd de prei fijn en rasp de kaas. Doe de helft van de slagroom in een kop en voeg driekwart van de geraspte kaas toe. Breng op smaak met mosterd, citroensap, zout en peper. Haal de tijmblaadjes van het takje en doe deze ook bij het slagroom-kaasmengsel. Als je tijm uit een potje gebruikt, voeg dan een half theelepeltje van de tijm toe. Meng het goed door elkaar.

Leg de lasagnevellen verticaal op een snijplank of bord. Leg op elk vel een plak ham. Pak wat prei en leg dit aan het begin van het vel, dus aan de kant het meest naar je toe. Spreid het wat uit zodat een horizontale preilijn wordt zeg maar. Sprenkel er wat kaas overheen en wat zout en peper. Nu kun je er rolletjes van maken. Start aan de kant van de prei.

Leg de cannelloni rolletjes in het ingevette ovenschaaltje. Let erop dat je de naad naar de bodem doet, zodat het goed stevig dicht blijft. Overgiet met de cannelonni met de kaassaus. Als je nog wat kaas overhebt, strooi dit er dan overheen. Strooi ook nog wat tijm erop. Doe het gerecht ongeveer 20 minuten in de oven, tot de kaas gesmolten en goudbruin is.

Doe de cannelonni op een bord en scherp er nog wat kaassaus overheen.

Eet smakelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je er lekker van gegeten? Laat het hier dan even weten...