donderdag 12 oktober 2017

Op jezelf wonen en koken

Als je op jezelf woont moet je ook voor je eigen eten zorgen. Dat is niet altijd even makkelijk. Als je al kan koken, is dat echt heel fijn. Ikzelf kook en bak al sinds mijn zesde, voor mij is het dan ook niet zo moeilijk om s'avonds te bedenken wat ik wil gaan eten(al weet ik het soms ook gewoon echt niet hoor). Als je nog niet zelf kunt koken,is het handig dat supermarkten veel kant en klaars aan eten verkopen. Voor een keertje best makkelijk, alleen blijft de keuze wel beperkt. Vergeet ook de prijzen niet, die zijn best hoog, zeker als je van je stufi moet leven. Hoe begin je dan met zelf koken? Het klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan, mijn tip is: begin gewoon. Kies een recept uit en ga aan de slag. Hoe dat gewoon aan de slag gaan werkt, dat zal ik je uitleggen.

Handig om te weten voordat je begint met zelf koken

Kies in ieder geval een gerecht uit wat jou lekker lijkt en waarvoor je niet meteen uren in de keuken hoeft te staan. Dat geeft namelijk een onoverzichtelijk slagveld(ik spreek uit ervaring), waardoor je misschien denkt: ja, bekijk het maar ik ga niet meer koken. Het handigst is om een recept uit te kiezen met producten waar niet zoveel mee mis kan gaan. Wat ook fijn is, kies een gerecht met weinig ingrediƫnten. Dit geeft je overzicht en je hoeft niet zoveel te doen aan zoek, koop en snijdwerk. Een gerecht met maar twee of drie pannen is ook handig, dat geeft rust met moeten opletten en roeren in je pannen.

Wat je altijd in je voorraad moet hebben

  • pasta
  • rijst
  • blikjes met tomatenblokjes
  • olijfolie
  • bloem
  • boter
  • bouillonblokjes
  • wat kruiden zoals: zout, peper, cayennepeper, paprikapoeder en kerriepoeder
  • blikjes tomatenpuree
  • aardappelschijfjes in de vriezer
  • wat vlees in de vriezer zoals: gehakt, kipfilet en hamburgers
  • uien
  • knoflook
  • diepvriesgroentes

Met het bovenstaande lijstje aan ingrediƫnten, kan je altijd een maaltijd maken. Of je er nu een pasta mee maakt, kiest voor een rijstgerecht of gebakken aardappelschijfjes met vlees en groente, je zit in ieder geval nooit zonder eten.

Veel kookplezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je er lekker van gegeten? Laat het hier dan even weten...