dinsdag 19 februari 2019

Dish of the day: een avg'tje met zelfgemaakte gehaktballen



Uitgebeid koken, ja heerlijk, maar niet elke dag. Vandaag dan  maar semivers. De vriezer die ik heb, noem ik best vaak: restaurant vriezer. Er ligt altijd wel iets in waarmee ik een maaltijd kan maken. Vandaag vond ik er aardappelkroketjes en doperwtjes. Erbij maakte ik verse gehaktballen met jus. Ik eet ze niet zo gek vaak, maar vind ze wel erg lekker. Vooral met jus en zelfgemaakte gehaktkruiden.

Het zelfmaken van kruiden is leuk en niet moeilijk, plus je hebt zonder extra kosten een nieuw kruidenmengsel. Omdat ik best een grote collectie aan kruiden en specerijen in de kast heb staan, is het voor mij niet zo lastig en hoef ik er niets nieuws voor aan te schaffen. 

Heb jij nou niet zo'n uitgebreid assortiment in de kast? Neem dan gewoon lekker een busje/zakje/potje gehaktkruiden. Is ook prima!

Van het pakje gehakt maakte ik 5 ballen. Wat over is, kan dus mooi weer restaurant vriezer in, voor een volgende keer.

Nodig voor 1 persoon
  • aardappelkroketjes
  • doperwtjes
  • pakje rundergehakt van 300 gram
  • roomboter
  • halve liter runderbouillon van een blokje
  • gehaktkruiden
  • 1 ei
  • parneermeel of beschuit of iets van crackers

Begin met het maken van de gehaktballen. Meng het gehakt met de kruiden, paneermeel en het ei. maak er ballen van. Je kunt ze nog door wat bloem of maizena rollen voor een beter korstje en binding van de jus.

Smelt de boter in de pan en bak de gehaktballen rondom aan. Giet vervolgens een beeje bouillon erbij. Niet alles tegelijk want dan wordt de jus waterig en krijg je ook veel spetters doordat er ineens veel vocht bij. Draai de ballen zo nu en dan om in de pan en giet bouillon bij als het inkookt.

Bereid de aardappelkroketjes en doperwtjes zoals op de verpakking staat. In mijn geval is dat de aardappelkroketjes in de oven en de dopertjes in de magnetron. Doperwtjes koken in de magnetron is echt een superhandige en makkelijke manier om ze te koken. 10 minuutjes in een schaaltje met water en wat zout, en pling, klaar zijn de erwtjes.

Serveer de gehaktballen met de jus , de aardappelkroketjes en de doperwtjes.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Heb je er lekker van gegeten? Laat het hier dan even weten...